کد مطلب:149326 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:139

وسایل و ابزار پیام رسانی
در جلسه ی پیش گفتیم كه برای موفقیت یك پیام شروطی لازم است. موفقیت یك پیام، وابسته به چهار شرط است كه اولین آنها مربوط است به ماهیت خود پیام، به غنی بودن و قدرت معنوی خود پیام و به تعبیر قرآن به حقانیت خود پیام. این، یك شرط است كه مربوط به پیام رسان نیست، مربوط به خود پیام است. و در اینكه حقانیت یك پیام، خود عامل بسیار مؤثری در موفقیت آن پیام است، نه از نظر علمی و روانشناسی جای تردید است و نه از نظر منطق دینی و مذهبی، قرآن مجید روی این مطلب تكیه دارد كه یك امر اگر حق و حقیقت باشد، خود همان حقیقت بودن عاملی است برای بقای آن، و نیز باطل بودن، بی محتوا بودن، بی فایده و بی اثر بودن یك پیام، خود عالم فنای آن و چیزی است كه از درون آن را از بین می برد. مثلی در قرآن مجید در این زمینه هست كه می فرماید:

انزل من السماء ماء فسالت اودیة بقدرها فاحتمل السیل زبدا رابیا و مما یوقدون علیه فی النار ابتغاء حلیة او متاع زبد مثله كذلك یضرب الله الحق و الباطل فاما الزبد فیذهب جفاء و اما ما ینفع الناس فیمكث فی الارض كذلك


یضرب الله الامثال. [1] .

به طور خلاصه معنی قسمت اخیر آیه را ذكر می كنم. بعد از اینكه موضوع آمدن باران و راه افتادن سیل را بیان می كند و اینكه هر جوی و نهری، بزرگ یا كوچك، به اندازه ی ظرفیت خود آب می گیرد و در خلال حركت سیل، كفی روی آن قرار می گیرد و كف احیانا روی آب را می پوشاند، می فرماید: اما كف از بین می رود، آنچه كه به حال مردم نافع و مفید است یعنی خود آب باقی می ماند. بعد می گوید: این مثل، مثل حق و باطل است.

عوامل دیگری هم برای موفقیت یك پیام هست كه مربوط به ماهیت و محتوای آن نیست. یك پیام وقتی می خواهد از روحی به روح دیگر برسد و در روحهای مردم نفوذ كند، جامعه ای را تحت تأثیر و نفوذ معنوی خودش قرار بدهد، بدون شك احتیاج به پیام رسان دارد. خصوصیات و شخصیت و لیاقت پیام رسان و شرایطی كه باید در پیام رسان وجود داشته باشد، خود مطلبی است كه باید جداگانه درباره اش بحث كنیم.

عامل دیگر، وسایل و ابزارهایی است كه برای رساندن پیام به كار برده می شود. یك پیام رسان بدون شك احتیاج به یك سلسله وسایل و ابزارهایی دارد كه به وسیله ی آنها پیامی را كه مأمور ابلاغ آن است به مردم می رساند. عامل چهارم متد و سبك و اسلوب پیام رسان است، كیفیت رساندن پیام. پس چهار عاملی كه در موفقیت یا شكست یك پیام مؤثرند عبارتند از:

1. ماهیت پیام (حقانیت و غنی بودن محتوای آن.)

2. شخصیت خاص پیام رسان.

3. ابزار پیام رسانی.

4. كیفیت و متد و اسلوب رساندن پیام.

با بحث در وسایل و ابزار پیام رسانی، بحث را ادامه می دهم.


[1] رعد / 17.